Wettbewerb für das Mahnmal des Konzentrationslager Ausschwitz (modell 1:100)
Auf einer trapezförmigen Granitplatte waren vier grosse Scheiben vorgesehen,deren größte Gesamtausdehnung etwa 60 m betragen sollte. Dem visuellen Bereich des Entwurfs war ausserdem ein akustisches Erlebnis zugeordnet. In verborgenen, optisch nicht wahrnehmbaren Kammern sollten elektronische Tongeber oder auch Glocken untergebracht werden. Diese unterirdischen Kammern waren so geformt, dass die Töne mit gepressten Nachhall entstehen sollten, deren Ursprung nur aus nächster Entfernung lokalisierbar gewesen wären.

 

 

 

fenster schliessen

 

 

 

aktuell  |  vita  werke kontakt

biographie  |  bibliographie  |  einzelausstellungen  |  gruppenausstellungen 

german version

 

Entwurf Mahnmal Auschwitz

I have been devising decentralised sculptures since my first of that kind in 1956. Reducing the individual forms to a minimum (cubes, discs or columns) set up areas of tension. By compression or scattering, these attained considerable dimensions. The primary interest for me was the gravitational relationship between the forms, not their individual weight pressing down on the ground. That decision released me from the need to consider the sculpture as having front and side views. What was decisive now was the place a work was set in and its relation to the surrounding space. In 1961, sculptures came about with metal planes, unhampered by a pedestal, so they penetrated the space; in 1962, there were closed and open interior spaces; in 1965, decentralised sculptures flush with the ground; in 1972, volumes that pushed back the ambient space. From 1993 on, I made large forms in which the outside surfaces reveal the thinness of the material. Subsequent works define the opened inner space by differing radial axes. This generates a fluctuation between the interior and the space around.
 
Erich Reusch